Pärnu koolijuhtide Erasmus+ Õpiränne Bulgaariasse

Osalesime mais 2024 Erasmus+ õpirändel Bulgaarias, kus meie partneriks oli Dobrichi Dimitar Talevi Keskkool. Alates 2001. aastast on see kool ellu viinud üle 40 riigisisese ja rahvusvahelise projekti ning omab märkimisväärset kogemust ERASMUS+ projektidega. See pakkus Pärnu Koolijuhtide Ühendusele võimaluse töövarjutada kohalikke haridusasutuste juhte ja võtmeisikuid.

Dimitar Talevi Keskkool keskendub infotehnoloogiale, rahvusvahelisele õpetamisele ning võõrkeeltele. Kooli pikaajaline kogemus hõlmab hariduse lõimimist kohaliku elu arendamisse. 2022. aastal osalesid õpetajad rahvusvahelistes projektides, mille peateemad olid ettevõtlikkuse arendamine, mängustamine, liitreaalsus õppeprotsessis ning foto- ja videosalvestuse kasutamine õppemeetodina. Praegu juhivad nad kahte ERASMUS+ projekti, mis käsitlevad sallivust, kommunikatsiooni, rahvusvahelisi suhteid ning praktilisi õpetamismeetodeid.

Bulgaaria haridussüsteem toetab projektipõhist õpet, kus õpilased lahendavad praktilisi ja elulisi probleeme. Koolides on nulltolerants kiusamise ja küberkiusamise suhtes, mida ennetatakse koostöös vanemate, omavalitsuste ja politseiga.

Õpirände raames külastasime erinevaid koole, sealhulgas Riiklikku Veterinaarmeditsiini Kutsekooli „Prof dr D. Dimov“, Hristo Botevi Algkooli ja Rayko Tsonchevi erakooli. Töövarjutuse käigus jagasime kogemusi ning arutasime tulevasi koostöövõimalusi. Partneritega kohtumisel osales grupi mentor Gergana Georgieva. Seminaril „Uuenduslikud praktikad hariduses“ tõsteti esile organisatsiooni suutlikkuse arendamise olulisust. Saime ideid, kuidas arendada asutuste võimekust ja edendada rahvusvahelist koostööd jätkusuutlikult.

Analüüsisime Bulgaaria koolijuhtide igapäevaseid tööülesandeid, sh personalijuhtimist, eelarve haldamist, õppekava arendamist, visiooni ja eesmärkide seadmist ning suhteid kogukonnaga. Pärnu Koolijuhtide Ühenduse liikmed tutvustasid Bulgaaria kolleegidele Eesti haridussüsteemi, omavalitsuse, riigi -ja erakoolide toimimise põhimõtteid, koostöömudeleid huvikoolide ja tavakoolide vahel, tehnoloogia kasutamist õppetöös ning Pärnu Koolijuhtide Ühenduse eesmärke.

Töövarjutus Dobrichis pakkus väärtuslikku sissevaadet kohalike koolijuhtide töösse, aidates mõista kooli juhtimise keerukust ja vastutust. Ümarlauaaruteludel tõime välja ühised lähenemised, erinevused ja koostöövõimalused. Koos partneritega katsetasime PKJÜ välja töötatud uut haridusjuhi enesehindamise mudelit.

Õpiränne andis võimaluse hinnata meie juhtimistavasid ning koguda tähelepanekuid isikliku arenguplaani täiendamiseks.